מהי מנהיגות ארגונית ומדוע היא חשובה?

מאת: ירון ליזרמן

בין אם אתה חלק מפרויקט גדול בתוך ארגון או חבר בצוות קטן, חשוב שיהיה לפחות אדם אחד שיש לו את היכולת לראות גם את התמונה הגדולה וגם לזהות את הפרטים הקטנים. במקום להתמקד רק בהשלמת המשימה שעל הפרק, מנהיגים ארגוניים מסוגלים לענות על הצרכים של כל מי שעובד יחד לקראת מטרה. הם מביאים פתרונות לבעיות שבד"כ לוקחים כמובנות מאליהן כמו קונפלקיטים בין עובדים או חוסר מוטיבציה. בכך הם סוללים דרך להצלחה, תוך טיפוח סביבה חיובית המאפשרת צמיחה בריאה של הארגון כמו גם של האנשים בו.

 

יצירת הצלחה ארוכת טווח ומקיפה כזו היא המטרה של מנהיגות ארגונית.


עבור עסקים רבים, הצלחה נשענת על מנהיגות בניהול. צמיחה וחדשנות אפשרית הודות למנהלי מפתח, המנהלים כוח אדם על מנת להגביר את היעילות ולייעל את זרימת העבודה. עם זאת, בעוד שמנהיג יכול להיות מנהל, לא כל המנהלים הם מנהיגים. מנהל עשוי להיות אדם בראש הארגון ואילו מנהיגים ניתן למצוא בכל דרג בארגון.

אנשים אלו יהיו מוכווני חזון לפיתוח וגיבוש הסביבה או הצוות שלהם. הם לא רק בעלי ידע עסקי, הם מתקשרים באופן יעיל יותר ולעתים קרובות מציגים כישורים ומאפיינים "רכים" יותר כמו אינטליגנציה רגשית ואתיקה גבוהה. מנהיגים אלו המתמקדים הן בצמיחה החיובית של ארגון והן באנשים שגורמים לזה לקרות – הם מנהיגים ארגוניים.

מנהיגים ארגוניים מוצאים את הדרך להצלחה על ידי מתן פשרה בין הצרכים של האנשים לצרכים של הארגון, תוך שימוש במערך הכישורים שלהם כדי ליצור נסיבות מועילות הדדיות לשניהם. על ידי הפגת מתחים ומציאת אמצעים יעילים לפתרון בעיות, מנהיגים ארגוניים מחזקים את קבלת ההחלטות והחשיבה האסטרטגית של הארגון. זה לא רק מגביר את היעילות, זה מגביר את המורל, מפתח מערכות תמיכה ויוצר מוניטין חיובי לחברה.

 

מהם הכישורים המובילים הנדרשים כדי להיות מנהיג ארגוני?

מנהיגות ארגונית מוגדרת בעיקר על ידי מערך מיומנויות ולא על ידי תפקיד. לא הרבה אנשים נולדו להיות מנהיגים ארגוניים, בעלי חשיבה פתוחה, כישורים בינאישיים מעולים ורצון רב עוצמה להניע שינוי. יחד עם זאת, כל אחד יכול ללמוד את עקרונות המנהיגות הארגונית באמצעות תרגול, שיתוף פעולה ומחויבות לשיפור עצמי.

להלן הכישורים החשובים ביותר למנהיגים ארגוניים:

הצגת מיומנויות לפתרון בעיות ומיומנויות אנליטיות

כאשר למנהיגים ארגוניים אין את התשובה, הם מפגינים להיטות לפתור את הבעיה ומסוגלים להקדיש משאבים למציאת פתרונות. במקום לנסות לפתור את הבעיה בעצמם, הם יקבעו כיצד הצוות שלהם יכול לגשת בצורה הטובה ביותר למצב. מנהיגים ארגוניים אינם חוששים לייצר דרכים חדשות לטיפול בבעיות קיימות. הדרך העיקרית שבה מנהיגים ארגוניים מעודדים את החדשנות היא על ידי יצירת סביבה שבה כולם מרגישים בנוח לשתף ולהשתתף. מנהיגים ארגוניים מבינים שיש לגשת לבעיות דרך זוויות שונות, וייתכן שהפתרון הברור ביותר אינו היעיל ביותר, או מספק את התועלת הגדולה ביותר.

שימוש במיומנויות תקשורת

שיתוף מיומנויות וידע, ואינטראקציה עם חברי הצוות דורשים תקשורת יעילה. מנהיגים ארגוניים מעצבים את התקשורת שלהם על סמך הקהל שלהם ומורכבות המידע המועבר – הם מסוגלים לשפוט מתי, היכן וכיצד ניתן לתקשר בצורה הטובה ביותר. דוגמאות לתקשורת ארגונית כוללות:

  • תקשורת אלקטרונית המונית לחברי הצוות.
  • דוחות כתובים מפורטים לבעלי עניין בנושאים חשובים.
  • הרצאות בארגון בכדי לתת השראה לאחרים ולספק עדכונים ארגוניים.
  • דיונים אחד על אחד לפתרון קונפליקטים בין עובדים.
  • מצגות ישירות למנהיגים בכירים המודיעים על התקדמות או נושאים עכשוויים.
 
ניצול כישורי מוטיבציה

אחד השימושים החשובים ביותר במיומנויות תקשורת הוא לשמור על צוות ממוקד עם מוטיבציה גבוהה. מנהיגים ארגוניים רואים חשיבות בקידום ההקשבה בתוך הצוות ונוח להם לפנות לעובדים ברמה האישית. מידת החיבור הזו חשובה, מכיוון שכאשר אנשים מרגישים שמתעלמים מהצרכים שלהם, הם מרגישים מנותקים לארגון ולצוות שלהם. ניתוק יגרום לחברי הצוות להשקיע מאמץ מינימלי בלבד, או פשוט לעזוב את הארגון.

מיומנויות בניית מערכות יחסים

למרות שבניית צוות נוצרת בחלקה כתוצאה מהכישורים הארגוניים האחרים, עבודה אקטיבית לבניית קשרי עבודה טובים נחשבת למיומנות הניהול החשובה ביותר. זהו מרכיב בסיסי של מנהיגות המחזק הן צוותים קטנים יותר והן את הארגון הגדול יותר. יש הרבה דרכים לבניית מערכות יחסים טובות בתוך ארגונים. מנהיגים ארגוניים ישיגו זאת ע"י יישום המטרות הבאות:

  • הצגה והדגשה של הכישורים והמומחיות של חברי הצוות.
  • נתינת עצה, ביקורת בונה והדרכה לאחרים.
  • לקיחת אחריות וביצוע משימות לבניית אמון.
  • יצירת "מרחב בטוח" שבו חברי הצוות יכולים להרגיש בנוח לשתף פעולה ולעבוד יחד.
  • ניצול מצבי קושי וקונפליקטים לטובת פיתוח אישי של אנשי הארגון
 

הקלה על שינוי ארגוני

מנהיגות ארגונית מקדמת חדשנות בארגון. כלומר למנהיג ארגוני אין עניין רק לשמור על הסטטוס קוו, הוא יחפש להציע שינוי על ידי הגדלה ופיתוח צוותים, פיתוח יוזמות חדשות או הובלת תוכניות חדשות למען שיפור הארגון . לפעמים זה עשוי להוביל לסיום תהליכים, פרקטיקות או תוכניות מסוימות שכבר לא באות בהלימה עם הלך הרוח החדש בארגון, אבל תמיד בשאיפה להתפתחות חיובית.

עם זאת, התרומה הגדולה ביותר שמנהיגות ארגונית יכולה לספק היא לעזור לאחרים להפוך למנהיגים בזכות עצמם ובכך להבטיח שינוי חיובי בר-קיימא. שוב, זה לא אומר שכולם מקודמים לרמת ניהול, אלא שהם חלק מתרבות של תקשורת פתוחה, חשיבה ביקורתית, אחריות אישית, בניית צוות ומוטיבציה חיובית כללית.

שימוש באתיקה גבוהה ויושרה

לעתים קרובות מדי, אתיקה ויושרה מוקרבות על מזבח הפרודוקטיביות והיעילות. למען האמת, יצירת סביבה מכילה ופתוחה לכל העובדים, ללא הבדל מוצא או רקע, יוצרת את הארגון הטוב ביותר האפשרי. כאשר מנהיגים ארגוניים מתעקשים "לעשות דברים בצורה הנכונה" באמצעות דיוק ותוך ציות לכללים ולתקנות, אז הם מסוגלים להוביל בזכות מי שהם ומה שהם מייצגים.

מתן השראה בארגון ובקהילה

"הלך הרוח" של מנהיג שונה במהותה מהרגיל. שוני זה מורגש ונקלט באופן חיובי ע"י העובדים בארגון ומהווה השראה ודוגמה חיובית עבורם. בנוסף, מנהיגים תומכים בקידום רווחתם של העובדים בארגון ותורמים תרומה חיובית לקהילה המקומית ע"י הכוונת הארגון למטרה זו, מתוך ידיעה כי אין הפרדה בין הארגון לבין הקהילה שבה הוא פועל או בין עובדי הארגון לקהילה שלהם.

מעוניינים לשמוע עוד על מנהיגות ארגונית?